اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اسلایدر » رویدادها
کویر ابوزیدآباد
دخالت در اکوسیستم به بهانه تثبیت‌های شن‌های روان

دخالت در اکوسیستم به بهانه تثبیت‌های شن‌های روان

دوستداران محیط زیست از مالچ‌پاشی کویر ابوزیدآباد نگران هستند و این کار را دخالت در اکوسیستم می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری کاسیان نیوز در روزهای اخیر خبری مبنی بر مالچ‌پاشی 500 هکتار از کویر ابوزیدآباد موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است؛ دوستداران محیط زیست معتقد هستند که مالچ نفتی اکوسیستم کویر را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا گیاهان و گونه‌های جانوری در کویر ابوزیدآباد مورد تهدید قرار بگیرند.

دوستداران محیط زیست معتقد هستند می‌توان به جای مالچ نفتی از روش‌های جایگزین مختلفی استفاده کرد که در این صورت می‌توان علاوه بر جلوگیری از وقوع پدیده گرد و غبار و ریزگرد، گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در کویر ابوزیدآباد آران و بیدگل را حفظ کرد.

خسرو اعتماد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن ابراز تاسف از آغاز مالچ‌پاشی در کویر ابوزیدآباد آران و بیدگل اظهار داشت: متاسفانه در نظر داشتند تا حسین آباد ابوزیدآباد را به وسعت 800 هکتار مالچ نفتی بریزند و بر همین اساس در آبان سال گذشته نامه ای به سازمان جنگل ها و مراتع کشاورزی نوشتم و جواب نامه با پاسخ عدم اجرای این پروژه ارسال شد.

وی ضمن اشاره به اجرای پروژه مالچ‌پاشی از سه روز قبل افزود: مالچ‌پاشی بزرگترین ضربه را به گونه‌های جانوری و گیاهی می‌زند و منطقه را نیز به دلیل رنگ مالچ به گرما سوق می‌دهد و این گرما حتی می‌تواند منطقه کاشان را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل انجمن جمعیت کویر سبز کاشان با بیان اینکه با این مالچ‌پاشی تمامی حشرات و گونه‌های جانوری زیر این مالچ نابود شده و می‌میرند، ابراز داشت: با این مالچ‌پاشی اکوسیستم کویر ابوزیدآباد از بین می‌رود و هر منطقه‌ای که مالچ‌پاشی داشته اکوسیستم آن به هم خورده است و علاوه بر آن مالچ نفتی به وسیله آب به آب‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کرده و آلودگی آب‌های زیرزمینی را ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مالچ‌پاشی باعث افزایش دما می‌شود، گفت: دو راهکار وجود دارد؛ یکی از این راهکارها مال ریگ است و به لطف خدا بر اثر بارش‌های اخیر پوشش گیاهی ایجاد شده و خود منابع طبیعی نیز قلمه‌هایی را در کویر ابوزیدآباد کاشته و به خوبی جواب داده است اما متاسفانه در این مالچ‌پاشی همین پوشش‌های گیاهی مورد آسیب قرار گرفته است.

اعتماد ضمن اشاره به جایگزینی مالچ رزینی به جای مالچ نفتی تصریح کرد: این نوع مالچ از گیاهان، سیب زمینی و اقلام مشابه استفاده شده است که خطر زیست محیطی ندارد و برای آب‌های زیرزمینی و پوشش‌های گیاهی نیز مشکل ایجاد نمی‌کند.

اللهیار دولتخواه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه محدوده مالچ‌پاشی در محدوده حوزه حفاظت شده نیست، اظهار داشت: مبحث این موضوع تخصصی است و باید منابع طبیعی اظهار نظر کنند در حالی که اگر این مالچ‌پاشی در مناطق حفاظت شده بود اقدامات لازم در این زمینه از سوی اداره حفاظت محیط زیست انجام می‌شد.

رضا شفیعی، رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه دبیر کار گروه مقابله با ریزگردها در آران و بیدگل اداره حفاظت محیط زیست است، بدون ارائه توضیحات خبرنگار این خبرگزاری را به رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ارجاع داد.

حسنعلی نریمانی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه طرح مالچ پاشی کویر ابوزیدآباد یک طرح ملی است، اظهار داشت: اعتبارات کشوری مبتنی بر مطالعات و تحقیقات است؛ در کشور پنج میلیون هکتار تپه های شنی داریم و در طول چند سال اخیر حدود 240هزار هکتار آن مالچ‌پاشی شده است که حدود پنج درصد از وسعت تپه های شنی را شامل می‌شود و نشان‌دهنده میل سازمان جنگل‌ها و مراتع به نهال کاری است.

وی ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص تپه‌های شنی افزود: در استان اصفهان 630هزار تپه شنی داریم که با مطالعات صورت گرفته مشخص شد چهار هزار و 800 هکتار آن نیاز به مالچ پاشی دارد و این موضوع در مجلس مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و ردیف بودجه برای آن اختصاص پیدا کرد و تاکید شده تا مالچ‌ها زیست محیطی باشد و منابع طبیعی به عنوان مجری اجرای پروژه را بر عهده گرفت.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ضمن اشاره به نهال‌کاری صورت گرفته قبل از مالچ‌پاشی ابراز داشت: تجربه نشان داده مالچ بعد از سه سال از بین می‌رود و بعد از آن چون نهال‌کاری شده تپه‌های شنی ثابت می‌ماند و بر همین اساس 300 هکتار قلمه‌کاری و 80 هکتار نیز نهال‌کاری صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه پروژه از 800 هکتار به دلیل کمبود بودجه به 500 هکتار کاهش یافته است، گفت: اجرای پروژه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و چند روز گذشته این عملیات آغاز شد؛ تاکنون در مورد اثرات مالچ تحقیقاتی صورت نگرفته اما در سال‌های اخیر از مالچ پاشی‌های صورت گرفته آثار سوء ندیدیم.

گزارش از مرتضی نجف‌زاده

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*