اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اسلایدر » کرونا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی
معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان: هنوز از کرونا فاصله نگرفتیم

معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان: هنوز از کرونا فاصله نگرفتیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با بیان اینکه در وضعیت پساکرونا نیستیم، گفت: ما با آن شرایط فاصله داشته و هم اکنون در دل بیماری کرونا قرار داریم. محمد حاجی‌جعفری روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان تصریح کرد: نباید در جامعه این اشتباه القا شود که کرونا تمام شده […]

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با بیان اینکه در وضعیت پساکرونا نیستیم، گفت: ما با آن شرایط فاصله داشته و هم اکنون در دل بیماری کرونا قرار داریم.

محمد حاجی‌جعفری روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان تصریح کرد: نباید در جامعه این اشتباه القا شود که کرونا تمام شده است و آن را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی افزود: هر زمان که کرونا تمام شود، ما شاهد اثرها و عوارض این بیماری در جامعه خواهیم بود که برخی از آنها در زمان حاضر جلوه‌ می‌کند و برخی نیز مانند مسایل اجتماعی، فردی و اقتصادی در آینده بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه حتی قرنطینه طولانی نیز دارای عوارض است، گفت: برای جلوگیری یا کاهش این آسیب‌ها، گروه روان‌پزشکی دانشگاه با اختصاص خط تلفن ۵۵۵۸۲۵۰۳ برای بیماران و خانواده‌های آنها برنامه‌ریزی کرده و کارگروه ارزیابی علمی نیز در دانشگاه ایجاد شده و یکی از فعالیت‌های آن بررسی اثرهای روانی کرونا بر جامعه است.

حاجی‌جعفری اضافه کرد: در زمان حاضر تنها به موضوع بیماری کرونا پرداخته می‌شود و برای مشاوره و آگاه‌سازی و راهنمایی برنامه‌ریزی‌هایی در سطح ملی و دانشگاهی انجام شده است که به مرور زمان به اطلاع خواهد رسید.

وی ادامه داد: تغییر نگرشی در بیماری کرونا ایجاد شده این است که به مردم حق داده شود، مظرب یا افسرده باشند چون پیش‌تر اگر شخصی افسردگی و اضطراب داشت، نمی‌توانستند کلمه اختلال روانی در موردش به کار ببرند؛ این درحالی است که همگان مشاهده کردند، تمام انسان‌ها به همان اندازه که حق دارند کرونا بگیرند، حق دارند افسرده و مضطرب و دچار دلهره نیز بشوند و دارو استفاده کنند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، برخی استادان از دانشکده پرستاری این دانشگاه نیز ورود پیدا کردند و با اعلام شماره تلفن همراه خود به بیماران کرونایی از آنها خواسته‌اند پس از ترخیص هرگونه پرسشی را با آنها درمیان بگذارند تا سطح استرس افراد کاهش یابد.

حاجی‌جعفری همچنین اظهارداشت: بر اساس آمار سه فرد زیر ۱۶ سال در منطقه کاشان، بیماری مشکوک تنفسی‌شان از نظر کرونا مثبت شده، یعنی از هر یک‌هزار نفر بیمار یک نفر زیر ۱۶ سال بوده است که آمار تعجب انگیزی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز تاکید کرد: بیماری کرونا با انسان‌ها خواهد بود، از کره زمین رخت برنخواهد بست و با مردم زندگی خواهد کرد اما هنر ما باید این باشد که با رفتارهای پیشگیرانه همچنان زنجیره انتقال آن را قطع کنیم تا دوباره شاهد موج برگشت آن نباشیم.

سید علیرضا مروجی افزود: شمار بیماران این منطقه نسبت به جمعیت خیلی بالا بوده و این مهم نقطه پرخطر محسوب می‌شود و به تعبیر وزارتخانه، قم، گیلان و کاشان سه نقطه کانونی شیوع بود اما با این وجود کرونا موجب تغییر بسیار زیادی در شیوه زندگی، تعاملات و اجتماعات مردمی شده است.

توزیع دستکش و مواد ضدعفونی کننده

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این نشست اظهارداشت: بین ۱۵ تا ۲۰ اسفند سال گذشته در تمام داروخانه‌های منطقه مواد ضدعفونی کننده وجود داشت و تا کنون نیز ۱۶۰ هزار لیتر از این مواد ضدعفونی کننده در سطح شهرستان توزیع شده است.

محسن تقی‌زاده با اشاره به ۷۰ مورد بازرسی از کارگاه‌های ساخت الکل افزود: بیش از ۱۰۰ تن کارتن حاوی الکل متانول و ۲ نیسان وانت با نزدیک به ۶ تن الکل متانول تا کنون در این شهرستان کشف شده است که سودجویان این الکل‌ها را با وایتکس مخلوط  می‌کردند تا سفیدرنگ شود.

وی به صدور مجوز برای کارخانه‌های منطقه کاشان به منظور ساخت مواد ضدعفونی کننده اشاره کرد و آنها را شامل ۱۳ مورد ضدعفونی کننده دست، سه مورد ضدعفونی کننده سطوح و یک مورد مجوز برای تولید الکل برشمرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مورد توزیع دستکش  نیز گفت: بیمارستان‌های این منطقه پیش از شیوع بیماری کرونا روزانه پنج هزار جفت دستکش مصرف می‌کردند که در بحران کرونا تنها مصرف دستکش بیمارستان بهشتی کاشان روزانه به ۲۵ هزار جفت رسید.

وی با اشاره به فعالیت چهار کارخانه تولید دستکش لاتکس در کشور اضافه کرد: همه این کارخانه‌ها زیر نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند و به هر منطقه سهمیه‌ای می‌دهند که خارج از سهمیه امکان تامین وجود ندارد.

ضرورت اهتمام برای تغییر رفتار بر اساس بحران کرونا

رییس مرکز بهداشت کاشان هم در ادامه تذکر، نظارت و تغییر رفتار مردم را چالش بزرگی دانست و اظهارداشت: این چالش نیازمند اهتمام همه اقشار و رسانه‌ها است که باید مردم را با مطالبه‌گری آشنا و نسبت به آن آگاه کنند.

مسعود دهقانی با اشاره به وجود ۱۵ هزار واحد صنفی در کاشان افزود: ۱۲ هزار صنف از این میان اجازه فعالیت دارند که در روزهای نخست ۲۰ درصد در سامانه سلامت نام‌نویسی نکرده بودند اما در زمان حاضر بیشتر اصناف شهرستان دارای کد رهگیری هستند.

وی تصریح کرد: برخی اصناف با نصب کد رهگیری بر روی شیشه مغازه، اصول بهداشت کرونایی را رعایت نمی‌کنند که این مستلزم زمان است زیرا هم نیازمند مطالبات مردمی است و از سوی  دیگر تغییر رفتار نیز امری زمان‌بر است.

رییس مرکز بهداشت کاشان از ۷۸۹  مورد بازدید غیرمحسوس از واحدهای صنفی خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲۱ مورد تخلف گزارش شد که با تذکر شفاهی و توصیه‌های بسیجیان و ماموران بهداشتی این تخلف‌ها به ۵۷ مورد کاهش یافته است.

وی با اشاره به چهار هزار و ۶۲۰ مورد بازدید کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای در منطقه کاشان اضافه کرد: یک‌هزارو ۵۷۰ مورد اخطاریه صادر شده است.

دهقانی همچنین به فعالیت حدود ۳۰۰ واحد نانوایی در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: ۷۰ درصد این واحدهای صنفی دارای شرایط مصوبه‌های ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا هستند و ۹۰ درصد آنها به دستگاه کارتخوان مجهز شدند.

وی بیان کرد: ۱۵۰ نانوایی تا کنون تذکر و اخطار دریافت کردند، ۱۰ متصدی نانوایی به دادگاه معرفی شدند و سه واحد نیز به علت تخلف و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها پلمب شده‌اند.

به گفته رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، ۱۰ نانوایی نیز به علت رعایت کردن پروتکل‌ها مورد تشویق قرار گرفتند.

دهقانی یادآور شد: مردم می‌توانند تخلف‌های واحدهای صنفی از جمله نانوایی‌ها را به سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی کنند تا نسبت به بررسی و پیگیری آنها اقدام شود.

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، به بیشتر نقاط جهان سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بنابر آخرین آمارهای رسمی، ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۲۲ نفر در جهان به این بیماری ویروسی مبتلا شدند و ۲۰۳ هزار و ۵۹۶ نفر جان‌باختند.

این ویروس همچنین تا کنون به ابتلای ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر و فوت پنج هزار و ۷۱۰ نفر در کشور منجر شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*