اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

موقعیت شما : صفحه اصلی » اسلایدر » اقتصادی
پارچه فروشی
رکود 50 درصدی در یکی از قطب‌های پارچه‌بافی
ضعف‌هایی که نساجی را نیمه جان کرد

رکود 50 درصدی در یکی از قطب‌های پارچه‌بافی

بعد از تداوم رکود در ماه‌های گذشته و شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در کاشان، این روزها شاهد اوضاع نامساعد اقتصادی پارچه‌فروشان کاشان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کاسیان نیوز، متر، پارچه و قیچی اندازه‌هایی که با رد صابون و سنجاق ته گرد روی پارچه‌های لباس نقش می‌بست، خاطره نه چندان دور همه ایرانی‌ها است.

یکی از بنیانگذران مهم صنعت نساجی کاشان ارباب حسن تفضلی است که بزرگ‌ترین واحدهای نساجی کاشان و ایران را تاسیس کرد. در آن زمان کاشان در صنعت پارچه بسیار شهرت داشت اما امروز به دلیل وضعیت اقتصادی این صنعت بی‌رونق شده است.

ایرانی‌هایی که اواخر بهمن و اسفند دست به کار می‌شدند و مغازه‌های رنگارنگ پارچه فروشی را شلوغ و نفسگیر می‌کردند، حالا با تغییر الگوی مصرفشان باعث شده‌اند پارچه‌فروشی‌ها یکی پس از دیگری مغازه‌های خود را تعطیل کنند. پارچه فروشان معتقدند این کسب و کار دیگر سود و منفعت لازم را ندارد. اگر مردم بخواهند پارچه را با دلار ۱۵۰۰۰ تومان بخرند و مزد خیاط بدهند قیمت برایشان خیلی گرانتر از لباس آمـاده در می‌آید. لباس‌هایی کـه به وفـور و حتی به صورت استوک از چین و ترکیه قاچاق می‌شود.

یک ماه است برای خرید پارچه همه مغازه‌ها را زیر پا گذاشته‌ام

گزارش میدانی خبرنگار فارس حکایت از کاهش قدرت خرید مردم در حوزه خرید انواع پارچه دارد، بعضی از مردم در بازار فقط نظاره‌گر هستند و برخی هم فقط نسبت به وسع مالیشان خرید می‌کنند.

یکی از خریداران بازار پارچه کاشان که از بالا رفتن قیمت‌ها گله‌مند بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قیمت‌ها سرسام‌آور است، یک ماه است برای خرید پارچه همه مغازه‌ها را زیر پا گذاشته‌ام اما به دلیل افزایش قیمت و کیفیت پایین پارچه‌ها از خرید آن منصرف شده‌ام.

وی با اشاره به اینکه همیشه سعی کرده‌ام کالای ایرانی خریداری کنم تا به اقتصاد کشورم کمک کنم، گفت: قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و حتی برای خرید کالای اساسی نیز دچار مشکل هستیم.

این روزها در بازار کمبود پارچه نداریم ولی افزایش قیمت‌ها باعث کاهش تقاضا شده است، قیمت پارچه هم به دلیل رشد قیمت دلار افزایش زیادی داشته است.

پارچه فروش‌ها هم وضعیت خوبی ندارند

یکی از فروشندگان پارچه با اشاره به اینکه وضعیت خوبی در فروش پارچه نداریم، اذعان داشت: وضعیت بازار بسیار وحشتناک شده است. صبح تا شب در مغازه می‌نشینیم شاید افراد زیادی وارد مغازه بشوند اما فقط نگاه می‌کنند.

به گفته وی، نقدینگی مردم کم شده است و توان خرید پارچه‌های خارجی با کیفیت بالا را ندارند، برخی از پارچه‌های ایرانی هم کیفیت مدنظر را ندارد.

این فروشنده کاشانی در ادامه افزود: مردم بدنبال کیفیت و قیمت مناسب هستند اما نرخ اجناس هر روز و هر ساعت متفاوت است و مشتری‌ها توان خرید ندارند.

نساجی ایران به صورت نیمه جان به حیات خود ادامه می‌دهد

مجید شفق یکی از مدیران عامل شرکت‌های نساجی و تولیدکننده پارچه در کاشان با اشاره به اینکه حجم گسترده ‌ای از قاچاق پارچه در ایران وجود دارد، گفت: با روند فعلی، وضعیت بدتر خواهد شد؛ در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد از کارخانجات نساجی آن هم به صورت نیمه فعال به سختی فعالیت می‌کنند، هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند که این صنعت تا کی به حیات نصفه نیمه خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه حلقه صنعت نساجی، توزیع و دوخت لباس مثل زنجیره به هم پیوسته‌اند، افزود:  واردات لباس‌های دوخته چینی و ترکیه‌ای و استقبال مردم از آن‌ها به دلیل اینکه خرید آن‌ها مقرون به صرفه است، به صنعت نساجی ضربه وارد می‌کنند.

شفق ادامه داد: در این چند ساله افزایش مستمر قیمت تمام شده پارچه داخلی نسبت به واردات، قاچاق گسترده و واردات بی‌رویه به ویژه به عنوان کالای دارای نشان تجاری با جعل نشان‌های تجاری معتبر، محدودیت‌های بین المللی، عدم سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌های موردنظر صنعت نساجی، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی واقعی در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت، وجود فشارهای شدید بیمه و مالیاتی و خروج بی رویه مواد اولیه از کشور از عمده‌ترین مشکلات صنعت نساجی در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه برای خارج شدن از این مشکل در گام اول باید از واردات بی‌رویه جلوگیری شود، گفت: هیچ ضرورتی برای عرضه و توزیع پارچه‌های خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود، نیست؛ واردات پوشاک خارجی به قیمت اندک موجب شده تا تولیدکنندگان رغبتی برای خرید پارچه و تولید آن نداشته باشند.

چگونه با سود بالای ۲۵ درصد تسهیلات کالا تولید کنیم؟

این تولیدکننده پارچه با اشاره به اینکه بانک‌ها سودهای کلانی از ما مطالبه می‌کنند، افزود: این عمل باعث حذف بخش زیادی از تولیدکنندگان از چرخه تولید شده است در حالیکه نرخ سود تسهیلات در بیشتر نقاط دنیا کمتر از یک درصد است، با سود بالای ۲۵ درصد چگونه می‌توانیم تولید کنیم؟

وی ادامه داد: کاهش تعرفه واردات پوشاک شرایط را برای واردکنندگان مطلوب کرده است و این امر موجب شده است که واردات، این بار به صورت قانونی هم صنعت نساجی را تهدید کند.

رکود ۵۰ در صدی پارچه در کاشان

محمد زاهری رئیس اتحادیه پارچه فروشان کاشان نیز درباره وضعیت این صنف به خبرنگار فارس گفت: تحریم‌ها اثر گذاشته است و نمی‌گذارند تبادلات بانکی انجام شود و مواد خارجی خوب وارد کشور نمی‌شود.

زاهری در پاسخ به این سؤال که چرا مردم نسبت به گذشته پارچه خریداری نمی‌کنند و لباس‌های آماده تهیه می‌کنند، گفت: به دلیل بالا بودن هزینه پارچه و خیاط، دیگر برای خریدار صرف نمی‌کند که پول پارچه و خیاط بدهد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت پارچه‌ها نسبت به گذشته پایین آمده است، تصریح کرد: قیمت‌ها بالا رفته است و شرکت‌ها برای اینکه افزایش قیمت ندهند در هر پارچه تراکم آن را پای می‌آورند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان کاشان با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته ۵۰ در صد رکود در بازار پارچه کاشان داشتیم، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ مغازه پارچه‌فروشی در کاشان داریم که بعضی از آن‌ها به دلیل رکود و فروش کم، مغازه‌های خود را اجاره داده‌اند و بعضی از آن‌ها هم جمع‌آوری کرده‌اند.

زاهری با اشاره به اینکه نظارت زیادی روی پارچه‌فروشان داریم، تأکید کرد، نظارت از اداره صمت و بازرسی اصناف وجود دارد و هرگونه گران‌فروشی با آن برخورد شدید خواهد شد اما در این اوضاع بازار اگر گران‌فروشی هم باشد مصرف‌کنندگان خرید نمی‌کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*