اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

موقعیت شما : صفحه اصلی » اسلایدر » اقتصادی
کارخانه
سایه رکود بی‌سابقه بر اقتصاد کاشان سنگینی می‌کند
مسئولان چه تدابیری اندیشیدند؟

سایه رکود بی‌سابقه بر اقتصاد کاشان سنگینی می‌کند

اقتصاد کاشان با شیوع ویروس کرونا دچار رکود شدید شده و تولیدکنندگان در عمل اقدامی برای رفع آن توسط مسئولان ندیدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، اقتصاد منطقه کاشان در حوزه‌های مختلفی نظیر فرش، گلاب و عرقیجات، فلزات، مواد معدنی و غیره اگرچه فعال است اما با شیوع ویروس کرونا تمامی بخش‌های اقتصادی این منطقه تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رکودی بی‌سابقه شده است.

بروز مشکلات با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی باعث شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی ضرر و زیان‌های  قابل توجهی  متحمل شوند و بر همین اساس صاحبان صنایع و تولیدکنندگان با ارائه راهکارهایی به مراجع مربوطه درخواست کمک از مسئولان و ارگان‌ها به ویژه دولت دارند.

فعالان اقتصادی معتقدند دولت با کاهش مالیات و ارائه تسهیلات با بازپرداخت قرض‌الحسنه و یا زیر ۱۰ درصد می‌تواند کمک شایانی در جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا داشته باشد، اما متاسفانه تاکنون در این حوزه به صورت عملی اقدام مثبتی انجام نشده و هرچه بوده به صورت بخشنامه یا دستورالعمل که هنوز اجرا نمی‌شود.

تعهدات صادراتی همه به تعویق افتاده‌اند

محمد اسماعیل مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هنوز نمی‌توان مشکلات ناشی از ویروس کرونا را که گریبانگیر بشر شده پیش بینی کرد، اظهار داشت: تاکنون خسارات بیش از اندازه‌ای به کسب و کار و تولید وارد شده و این خسارات در حوزه معادن به نوعی بیشتر از دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دو واحد از مجموعه تولیدی تحت مدیریتش بسیار آسیب دیده است، افزود: پرسنل یک واحد به دلیل ترس از کرونا در محل کار حاضر نشدند و در بخش دوم با وجود آنکه در محل کار حاضر شدند اما با عدم حضور کارکنان واحد اول هیچ بازده مثبتی ندارد در حالی که حقوق آنان با این وضعیت پرداخت می‌شود.

این تولیدکننده حوزه معادن و سنگ ضمن اشاره به مشکلات در حوزه صادرات ابراز داشت: متاسفانه تعهدهای صادراتی به صورت کامل انجام نشده است و خریداران در این شرایط به دلیل عدم دریافت سفارش خود ادعای خسارت کرده‌اند که مسئولان باید با استفاده از قوانین موجود راهکاری برای این روند ارایه کنند.

وی تاکید کرد در این شرایط فقط صنایع آسیب ندیده‌اند بلکه حتی تولیدکنندگان اقلام ضروری و مایحتاج زندگی روزمره مردم نیز شاهد رکودی بی‌سابقه و بروز مشکلات اقتصادی شده‌اند و اگر این روند ادامه دار باشد قطعا چالش گسترده‌تر خواهد شد.

مرندی ضمن تاکید بر حمایت مالی از برخی واحدهای تولیدی با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و یا زیر ۱۰ درصد تصریح کرد:  مسئولان و مدیران ارشد نیز متاسفانه نسبت به تولیدکنندگان کم لطفی می‌کنند که لازم است در برخی بخش نامه‌ها و مصوبات تجدید نظر کند.

رکود بلای جان تولید شده است

رضا فرزانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در حوزه صنایع معدنی تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنان در کشور است، مشکلی از نظر تولید ندارند، اظهار داشت: مشکل این واحدها، رکود بازار است؛ به دلیل تحریم‌های ظالمانه ارتباط ما با دنیا قطع شده است و نمی‌توانند به راحتی صادر کنند.

وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی همچون مس به دلیل وجود مواد اولیه آنان در داخل کشور با مشکلی از جهت تولید رو به رو نیستند، افزود: این واحدهای تولیدی با مشکل رکود مواجه هستند و امکان صادرات ندارند و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند.

این تولیدکننده حوزه فلزات ضمن اشاره به احتمال کاهش قیمت‌ها در روزهای آتی ابراز داشت: تسهیل در صادرات می‌تواند اقتصاد را از رکود و افزایش ضرر و زیان‌های ناشی از ویروس کرونا نجات دهد و در این صورت می‌توان شاهد اقتصادی پویا باشیم.

تعدیل نیرو در صنعت فرش دور از انتظار نیست

احمد فرهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه فرش در زندگی مردم در مرحله آخر قرار دارد، اظهار داشت: منطقه کاشان نیز که قطب تولید کشور محسوب می‌شود این مشکلات می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشد و تحریم نساجی نیز باعث شده که خرید و فروش با مشکل رو به رو شود.

این تولیدکننده کاشانی ضمن اشاره به بروز رکود اقتصادی در حوزه فرش افزود: این رکود می‌تواند باعث تعدیل شدن نیرو و تعطیل شدن کارخانه‌ها شود و از سوی دیگر عدم ثبات بازار نیز باعث بروز مشکلات شود و دولت باید در این زمینه ورود پیدا کرده و به بازار ثبات دهد.

وی ضمن اشاره به افزایش نرخ تورم ابراز داشت: تورم باعث شده است تا سفره مردم کوچک‌تر شود و بر همین اساس انگیزه کار در کارگر نیز طبیعتا کاهش پیدا کرده است و بر همین اساس ادامه این روند باعث می‌شود تا مشکلات متعددی را برای کشور و منطقه ایجاد شود.

فرهی با بیان اینکه دولت باید برای رفع مشکلات بیش از این هزینه کند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود دولت برای هزینه‌های سر بار همچون پول برق و آب و گاز به واحدهای تولیدی تنفس دهد و پرداخت آن با چند ماه تاخیر صورت پذیرد و نباید شعار داد و در عمل باید کاری کرد و شیوع ویروس کرونا نیز مزید علت شده است.

صادرات نامرئی هم صفر شد

محمود تولایی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کاشان سه رکن اصلی فرش، گلاب و گردشگری است، اظهار داشت: هر سه رکن اقتصاد کاشان با شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیدند و درخواست موثر آن نیز کاهش پیدا کرده است و در بازار داخل نیز درخواست‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان با بیان اینکه حوزه گلاب نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، افزود: گردشگری داخل و خارج نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و سال خوبی را برای آنان پیش‌بینی نمی‌کنیم و وخامت اوضاع بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید تمام تلاش خود را برای احیای واحدهای تولیدی به کار بگیرد، ابراز داشت: متاسفانه برخی خدمات که پیش از شیوع کرونا ارائه می‌شد با شیوع ویروس کرونا قطع شد و این موضوع جای بحث و بررسی دارد.

تولایی ضمن اشاره به تحریم نساجی ایران تصریح کرد: تحریم نساجی نیز باعث شده تا مشکلات بیشتری ایجاد شود و شرکت‌های خارجی فعال حوزه نساجی نیز با ایران قطع همکاری کردند و باعث شده است تا مشکلات بیشتری برای حوزه نساجی ایران و منطقه کاشان به وجود بیاید.

گزارش از مرتضی نجف‌زاده

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*