اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » کرونا
معاون درمان وزیر بهداشت
مردان بیش از زنان به کرونا مبتلا شدند
معاون درمان وزیر بهداشت:

مردان بیش از زنان به کرونا مبتلا شدند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می دهد که مردان به خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بیشتر فعال بوده اند، بیش از زنان به کرونا مبتلا شده اند و آمار فوتی های مردان نیز بیشتر است. قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت […]

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می دهد که مردان به خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بیشتر فعال بوده اند، بیش از زنان به کرونا مبتلا شده اند و آمار فوتی های مردان نیز بیشتر است.

قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا درباره تفاوت جنسیتی بین مبتلایان و فوتی های کرونا گفت: آمارهای ما نشان می دهد که میزان ابتلا چه سرپایی و چه بستری و فوتی در مردان بیش از زنان است. البته این در همه دنیا به علت حضور بیشتر مردان در کسب و کار و جامعه است. البته در مورد جزئیات آن و اینکه میزان ابتلا و فوتی مردان چقدر بیشتر از زنان است در آینده اطلاع رسانی می کنیم. متوسط سن فوتی های کرونا نیز بین ۶۷ تا ۷۰ سال است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره علت دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده مبتلایان به کرونا در بیمارستانها و اینکه آیا در ثبت بیماران کرونا تاخیر بوده یا نه توضیح داد: گیر کار در دو یا سه هفته اول شروع اپیدمی کرونا در اوایل اسفند است که تعداد آزمایشگاهها در کشور کم بود. در روزهای اول فقط آزمایشگاه انستیتو پاستور را داشتیم و بعد آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بعد بیمارستان مسیح دانشوری هم اضافه شد. در این مدت نمونه های تست افراد مشکوک به تهران می آمد و به همین علت مقداری تاخیر داشتیم.

وی گفت: بعد از آنکه آزمایشگاههای تشخیصی در شهرهای دیگر راه افتاد این مشکل بر طرف شد و اکنون بیش از ۱۳۰ آزمایشگاه تشخیصی در کشور برای کرونا فعال است و نتایج آزمایشها به صورت روزانه اعلام و در پرونده بیمار ثبت می شود.

جان بابایی افزود: دستور وزیر بهداشت به این معنی نبود که ما اشکالی در ثبت اطلاعات بیماران کرونا داشته باشیم، چون کاغذ محل آلودگی بود. ما دستور داده بودیم که پرونده بیمارانی که در بخش ها و آی سی یو ها بستری می شود بسته بندی و پلمب شود و بسته بندی باز نشود تا آلودگی منتشر نشود. اکنون بیمارستانهای دانشگاهها در ثبت سریع اطلاعات بیماران مشکل ندارند چون همه آزمایشگاه دارند و بلافاصله اطلاعات بیماران بعد از اینکه نتیجه تست مثبت یا منفی می شود یا ترخیض می شود در پرونده کاغذی ثبت می شود.

بیماران قطعی و محتمل ثبت می شوند

وی گفت: گیر کار در دو سه هفته اول بود که نمونه ها به تهران ارسال می شد. مرکز مدیریت بیماری ها لیست سه هفته اول بیماران را به دانشگاهها فرستاده است نا دانشگاهها اطلاعات آنها را تکمیل کنند و پرونده های روز اول را، هم کامل کنند و هم در سیستم HIS بیمارستانها ثبت کنند و این روند طبیعی است.

دو کد بیمارستانی برای کرونایی ها

معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون برای هر بیمار دو کد تعریف کردیم یکی کد افرادی که نتیجه تست آنها قطعی مثبت شده است و کد دوم برای بیمارانی است که نتیجه تست منفی شده ولی علایم بیماری داشته اند و به عنوان افراد مشکوک و محتمل به کرونا در پرونده ثبت می شوند همه جای دنیا این کار را می کنند. نسبت به دنیا عقب نیستیم در چین هم خیلی بیماران را به عنوان افراد محتمل ثبت می کنند بنابراین ما دو دسته بیمار در مورد کرونا داریم افراد قطعی و افراد محتمل.

وی ادامه داد: دستور وزیر بهداشت برای ثبت موارد برای آینده است تا برای تحقیقات استفاده شود و گرنه هیچ بیماری چه تست مثبت داشته اند و چه محتمل،و چه اطلاعات در پرونده رفته باشد یا نرفته باشد یک جور درمان شدند و هیچ کس از درمان محروم نشده است.

روند کاهشی کرونا از ۲۵ اسفند شروع شد

جان بابایی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر اینکه علت خلوت شدن بیمارستانها و کاهش موارد بیمارستانی کرونا آیا روند طبیعی اپیدمی است یا فاصله گذاری اجتماعی گفت: قطعا همه این موارد موثر است. تصمیمی که دولت در چهارم اسفند گرفت و مدارس و دانشگاهها را تعطیل کرد موثر بود. بعد از آن کاهش ترددها و فاصله گذاری اجتماعی انجام شد که دو هفته بعد آثارش مشخص شد. از حدود ۲۵ اسفند روند کاهشی کرونا در کشور شروع شد و هنوز هم روند کاهشی ادامه دارد.

وی افزود: هر گونه مداخلات در کشور انجام شود، نتیجه آن دو هفته بعد نشان داده می شود، فاصله گذاری اجتماعی در کنار غربالگری و بیماریابی وزارت بهداشت تاثیر بسیار خوبی داشت و باعث شد که شاهد روند نزولی باشیم و اکنون نیز به خصوص در بیمارستانها روند نزولی را شاهد هستیم. بیماریابی هم گسترش پیدا کرده است، نمونه برداری ها و تست ها بیشتر شده است و ممکن است تست های مثبت بیشتر شده باشد اما روند بستری بیماران در بیمارستانها کاهشی است.

۶۰ درصد تختهای بیمارستانی و ۳۰ درصد آی سی یو کرونا خالی است

جان بابایی گفت: شرایط امیدوار کننده ای داریم روز به روز مراجعات سرپایی کمتر می شود. میزان بستری هم کاهش پیدا کرده است. در مراجعات بستری و سرپایی به یک چهارم دوره پیک رسیده ایم. ۶۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است. در آی سی یو شرایط متفاوت است. ۷۰ درصد ظرفیت پر است و ۳۰ درصد خالی شده است.

وی افزود: مرگ و میر کرونا هم کاهش پیدا کرده است اما این روند در استانهای مختلف متفاوت است در استانهایی که شروع بیماری زودتر بود مثل قم، کاشان و گیلان روند کاهشی بیشتر است و در استانهایی مثل خوزستان و اصفهان روند کاهشی کمتر است اما در کل کشور فعلا روند اپیدمی و مرگ کرونا رو به کاهش است. البته در برخی شهرها پیک های کوچک داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: ساختار ویروس کرونا نسبت به اوایل اپیدمی خیلی فرق نکرده است. در همان اوایل در چین هم سه نوع ویروس کرونا تشخیص داده شد. اکنون هم همین است اما اینکه به ساخت واکسن نزدیک شده باشیم این طور نیست. مطالعات زیادی در ایران و دنیا در حال انجام است اما به نظر نمی رسد زودتر یک تا ۱.۵ سال به واکسن کرونا دست پیدا کنیم.

وی درباره روشهای درمانی کرونا گفت: کمیته علمی ستاد ملی کرونا هر هفته دو بار جلسه دارد جلسات مفصل داریم کارهای تحقیقاتی وسیعی در حال انجام شده است هنوز داروی خاص ضد ویروس و درمان موثر کرونا باشد نداریم. حتی داروهایی که روزهای اول اعلام شده بود برای کرونا مفید است برخی از این داروها مورد سوال هستند. هنوز ثابت نشده داروهایی که در چین استفاده شد موثر هستند. حتی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده مفید بودن آنها ثابت نشده است.

جان بابایی گفت: آنچه مسلم است مراقبت مناسب از بیماران چه در منزل چه در بیمارستان موثر است. در منزل با تامین آب و مایعات و غذای مغزی بیماری بهبود پیدا می کند. یکی از علایم شایع کووید-۱۹ خستگی، بی اشتهایی و کاهش حس بویایی وچشایی اگر آب و مواد غذایی پر  پروتئین به بیمار داده شود، خیلی راحت بیماری را پشت سر می گذارند.دادن حمایت های تنفسی خوب نیز بهترین روش درمانی است که فعلا انجام می شود.

وی افزود: پلاسما درمانی هم جزو درمانهای مطرح و ارزان است که هنوز در مرحله تحقیقاتی است و ایران بزرگترین پروژه مطالعاتی آن را در دنیا دارد. در چین روی ۱۰ بیمار و در کره دو روی دو بیمار انجام شده اما در ایران در فاز اول روی ۶۰ بیمار پلاسما درمانی انجام شد که نتیحه فاز اول  آن اعلام می شود. ۱۵۰ بیمار دیگر هم پلاسما دریافت کرده اند. تا الان نتایج نسبتا بد نبوده است اما باید صبر کنیم تا مطالعات کامل تر شوند و نتایج از استانهای مختلف بیاید. اگر  موثر باشد یکی از روشهای ارزان است. کشور ما در اهدای خون و پلاسما پیشتاز است.

وی گفت: در مورد داروی فاویپیراویر نیز تحقیقات در حال انجام است و هنوز ثابت نشده است که تاثیر قابل توجهی در درمان کووید -۱۹ داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت هزینه های بالا از بیماران کرونا به علت نداشتن دفترچه بیمه گفت: تمام دفترچه های بیمه تا پایان خرداد تمدید شده است. بیمه سلامت تمدید کرده است و در سازمان تامین اجتماعی هم این مشکل حل شده است و تا پایان بحران کرونا خدمات رسانی به بیماران انجام می شود. افرادی که دفترچه بیمه نداشته باشند روی تخت بیمارستان از طرف سازمان بیمه سلامت بیمه می شوند.

آمار استانی کرونا در صورت صلاحدید اعلام می شود

جان بابایی درباره آمار کرونا در استانها گفت: قرار بر این است که آمارها را آقای جهانپور، سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کند و اگر لازم شد آمارهای استانی را هم اعلام می کنند.

وی درباره فعالیت مطب ها و بیمارستانها و ارائه خدمت به بیماران غیر کرونایی گفت: بیمارستانهای کرونایی و غیر کرونایی در استانها مشخص است و مردم می توانند با توجه به این نوع بیماری برای درمان مراجعه کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: دستورالعمل فعالیت مطب ها نیز ابلاغ شده است و مطب ها به جز دندانپزشکی ها که باید فقط خدمات اورژانسی ارائه کنند، بقیه می توانند فعالیت کند. درمانگاهای بیمارستانی نیز به تدریج فعال شد اند اگر در جایی مطبی باز نشده باشد، به وزارت بهداشت مربوط نیست البته خلوتی مطب ها بیشتر به علت نگرانی مردم است. مردم خودشان نگرانند و مراجعه نمی کنند. اما اگر مطب ها هم تعطیل باشد، درمانگاههای بیمارستانهای دولتی باز است.

وی افزود: اگر درمانگاهها تخلفی داشته باشند مردم می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایت کنند. در مطب ها باید فاصله گذاری بین بیماران رعایت شود و حتما همه ماسک داشته باشند.

جان بابایی درباره تعدیل پرسنل بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: وزارت بهداشت در مورد مراکز خصوصی فقط نظارت کننده در مورد کیفیت درمان است و مسائل پرسنلی مراکز خصوصی به وزارت بهداشت مربوط نیست و نمی توانیم در این زمینه دخالت کنیم. البته سازمان نظام پزشکی یا جاهای دیگری هستند که می توانند در این مورد پاسخگو باشند.

بازگشت به کار ۳ هفته پس از شروع بیماری خفیف

وی درباره زمان بازگشت به کار مبتلایان کرونا نیز گفت: برای برگشت به کار مهمترین عامل تصمیم گیری این است که حداقل دو تا سه هفته از زمان بهبودی گذشته باشد. اگر کسی علامتی نداشت باشد و فقط تست او مثبت شده باشد، دو هفته بعد از تشخیص می تواند سر کار برگردد البته تا دوهفته باید با فاصله دو متری با همکاران باشد و حتما ماسک و دستکش داشته باشد.

جان بابایی گفت: دوره عفونت زایی کرونا دو هفته است. دو هفته دوره ای است که باید مراعات بیشتر باشد. اگر کسی علامت دار شود ولی بستری نشود از زمان تشخیص بیماری سه هفته بعد علایم کاهش پیدا می کند، بنابراین نباید زودتر از سه هفته بعد از زمان تشخیص سر کار بر گردد.

وی افزود: کسانی که در بیمارستان بستری شدند به خصوص در بخش ویژه بعد از چهار هفته باید سر کار برگردند. افرادی ممکن است روز اول تست منفی داشته باشند اما مبتلا باشند. برخی افراد با اینکه سی تی اسکن آنها درگیر بوده ولی تست منفی داشته اند. این افراد نیز جزو افراد محتمل کرونا هستند. اگر تست در دسترس نباشد توصیه نمی کنیم افرادی در بخش خصوصی برای تست هزینه بالا بپردازند.

جان بابایی گفت: شاید در آینده با تست آنتی بادی بتوانیم وضعیت افراد و جامعه را در مورد کرونا بهتر مشخص کنیم. اما اگر حتی تست برای افراد منفی شد ولی علایم داشت باید مراعات و فاصله گذاری ها انجام شود. البته اگر دوبار به فاصله دو هفته تست منفی شد فرد می تواند سر کار برگردد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*