اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

فرودگاه کاشان در آستانه فراموشی
فرودگاه کاشان در آستانه فراموشی

فرودگاه کاشان در آستانه فراموشی

فرودگاه کاشان در شمال استان اصفهان ، به رغم ۲ بار راه اندازی در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۹۴ ، در حال حاضر تنها نام فرودگاه را یدک می کشد و هیچ پروازی ندارد.

وجود زیرساخت های حمل و نقل به عنوان شاخص اساسی در توسعه هر منطقه ای بوده و از این رو فرودگاه ها نقش انکارناپذیری در عصر حاضر در این عرصه ایفا می کنند.
گسترش فرودگاه های کوچک و بزرگ به عنوان راهکاری موثر برای توسعه حمل و نقل هوایی با هدف تسریع در جابجایی مسافران و کاهش زمان مسافرت در کشورهای مختلف دنیا انجام می شود و در این راستا در کشورمان نیز تاکنون چند فرودگاه در شهرهای غیر از مراکز استان ها ایجاد و راه اندازی شده است.
با وجود کوچک بودن این فرودگاه های اقماری، تاثیر آن را می توان در جابجایی های سریع مسافران و نیز امدادرسانی هوایی و مواقع بحرانی به خوبی احساس کرد.
فرودگاه کاشان نیز به عنوان یکی از این فرودگاه ها که برای برخورداری شهرستان های شمال استان اصفهان از ترانزیت و حمل و نقل مسافری احداث شده، هم اکنون در آستانه ۲۹ سالگی خاموش تر از هر زمان دیگری بوده و زمین این فرودگاه در حسرت فرود و پرواز هواپیماهاست.

پروازهای این فرودگاه چند بار به شکل مقطعی برقرار شده اما بعد از مدتی به بهانه های مختلف از جمله عدم استقبال مسافران تعطیل شده و همین موضوع موجب سردرگمی مردم منطقه و شرکت های هواپیمایی شده است.

مرداد ماه سال گذشته و بعد ازچندین بار وقفه آخرین پرواز این فرودگاه از کاشان به مشهد مقدس انجام شد و از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ پروازی در فرودگاه کاشان انجام نشده است.

تضمین پر شدن صندلی، شرط شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز از کاشان

مدیر فرودگاه کاشان در خصوص دلیل عدم انجام پروازها از این شهرستان گفت: فرودگاه کاشان در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و آماده ارایه خدمات به شرکت های هواپیمایی متقاضی برقراری پرواز است،شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز از فرودگاه کاشان تضمین صندلی می خواهند و ارایه این تضمین، بار مالی دارد.

محمدسامان عمرانی افزود: با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی متعلق به بخش خصوصی هستند، برقراری پرواز برای آنها باید صرفه اقتصادی داشته باشد،باید بخش خصوصی گردشگری در این خصوص ورود کند و آژانس های هواپیمایی که زیرمجموعه این بخش هستند پروازهای چارتر انجام دهند.

کاشان نیازمند هواپیما با ظرفیت محدود است

وی اظهار کرد:کاشان نیازمند هواپیماهایی با ظرفیت محدود است تا بتواند در طول سال پرواز داشته باشد، هواپیماهایی با ظرفیت بیشتر از ۱۰۰ مسافر در فرودگاه کاشان صرفه اقتصادی برای شرکت ها ندارند چراکه ظرفیت این نوع هواپیماها در طول سال پُر نمی شود.

مدیر فرودگاه کاشان در ادامه بیان کرد: فرودگاه کاشان برای برقراری پرواز در طول سال و در هر ساعت از شبانه روز آماده است، برای برقراری پروازها باید مسوولان کاشان و استان اصفهان پای کار آمده و برنامه ریزی برای تامین مسافر هوایی داشته باشند.

عمرانی گفت: شرکت های دارای هواپیمای کوچک باید برای برقراری پرواز از فرودگاه کاشان ترغیب شوند و این نیازمند برنامه ریزی مسوولان و ورود بخش های مختلف از جمله گردشگری خصوصی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با چند شرکت هواپیمایی مذاکراتی برای احیای پروازها از فرودگاه کاشان انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری مسوولان استانی و شهرستانی پروازها از فرودگاه کاشان برقرار شود.

مدیر فرودگاه کاشان بیان کرد: این فرودگاه سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و در قسمت جنوب شرقی کاشان و بیرون از شهر در زمینی به مساحت ۸۰۰ هکتار قرار دارد، در همان سال احداث این فرودگاه شروع شد و باندی به طول ۲ هزارو ۷۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر ساخته شد.

وی اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۵ پرواز های این فرودگاه مسافری نبود اما از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۷۴۴ سورتی پرواز،۹۱ هزارو ۸۱۲ مسافر را به مقاصد مشهد و کیش جابجا کرده است و ضریب اشغال صندلی در طی این مدت همواره بالای ۹۰ درصد بوده و استقبال بسیار خوبی از این فرودگاه در زمان برقراری پرواز ها شده است.

تاسیس یک شرکت هواپیمایی بومی در کاشان ضروری است
مدیر فرودگاه کاشان بیان کرد:برای شهرستان کاشان تاسیس یک شرکت هواپیمایی بومی با سرمایه کذاری بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی با توجه به مولفه های پررنگ این منطقه در حوزه گردشگری و صنعت و همچنین ظرفیت بالای این شهرستان در مسیر عتبات عالیات ضرورت دارد.

فرودگاه کاشان در صادرات و واردات کالا نقش کلیدی دارد

عمرانی گفت: فرودگاه کاشان به دلیل وجود ظرفیت های بالای صنعتی، تولیدی و گردشگری در این شهرستان یکی از اساسی ترین مولفه های پیشرفت محسوب شده و با راه اندازی پروازهای باری و استفاده از ظرفیت بندر خشک در کاشان، فرودگاه در آینده نزدیک می تواند نقشی کلیدی در توسعه واردات و صادرات در سطح منطقه ایفا کند.

وی افزود: به دلیل ظرفیت بالای مسافرین عتبات عالیات و حج عمره در کاشان که این شهرستان از محدود شهرستان های دارای سازمان حج و زیارت مستقل و با سهمیه ای قابل توجه در سطح کشور است ، فرودگاه کاشان می تواند با آماده سازی زیرساخت ها و اخذ مجوز مرزهوایی میزبان پروازهای اعتاب مقدسه بوده و نقش خود را در خدمت به مردم دارالمومنین کاشان و شهرهای همجوار به خوبی ایفا کند.
وی اظهار کرد:فرودگاه کاشان در صورت فعال شدن مجدد پروازها، خدمات خود را به بسیاری از شهرهای اطراف ازجمله آران و بیدگل، قم، نطنز، اردستان، گلپایگان، دلیجان، محلات و نراق ارائه می کند.

فقدان ارتباط هوایی از مهم ترین مشکلات فعالان اقتصادی کاشان

مسوول اجرایی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان کاشان با ابراز نارضایتی از نبود پرواز به رغم وجود فرودگاه در کاشان به خبرنگار ایرنا گفت: فقدان ارتباط هوایی کاشان با دیگر مناطق کشور از مشکلات فعالان اقتصادی منطقه است، این منطقه باوجود این که یک شهر مهم گردشگری است اما فرودگاه آن حتی برای برقراری پرواز برای رفع نیازهای اقتصادی مردم و به خصوص تجار و بازاریان فعال نیست.

مهدی محسنی افزود:در حال حاضر تولیدکننده و سرمایه گذار هر چند وقت یکبار باید به یکی از شهرستان های کشور سفر کند که به دلیل بالا رفتن هزینه های رفت و برگشت مجبور به افزایش قیمت می شود و در نهایت هم سرمایه گذار و هم مردم متضرر می شوند.

وی اظهار کرد:فرودگاه از زیربناهای مهم برای سرمایه گذار است و فقدان آن یعنی سختی عبور و مرور برای فعال اقتصادی ،به عنوان مثال فردی که از مشهد بخواهد وارد کاشان شود باید یک روز زمان بگذارد تا به مقصد برسد و به همین دلیل از انجام سرمایه گذاری صرفنظر می کند.

مسوول اجرایی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان کاشان بیان کرد:شهر کاشان باقدمتی هزاران ساله، از دیرباز یکی از مناطق تاریخی،گردشگری و از قطب های تمدن و علم در ایران بوده و باید در جایگاه شهر بین المللی قرار گیرد اما در این حوزه هم اقدام خاصی انجام نشده است.

برقراری پرواز از کاشان به عتبات عالیات نیازمند دریافت مصوبه مرز هوایی بین المللی است

مدیر حج و زیارت کاشان هم گفت: فرودگاه کاشان مرز هوایی بین المللی ندارد و برای انجام پرواز ها از کاشان به عتبات عالیات این مصوبه باید توسط هیات دولت در خصوص فرودگاه کاشان تصویب شود.

حمیدرضا بهروزی فر افزود:ما مشکلی برای برقراری پروازهای کاشان_نجف یا کاشان_بغداد نداریم و درصورت رفع این مشکل می توانیم هر هفته ۲ پرواز به مقصد های یادشده داشته باشیم اما مشکل مربوط به مجوزی است که باید از طرف مسوولان مربوط ارائه شود تا فرودگاه کاشان فرودگاهی بین المللی شده و برای انجام سفرهای پروازی به عتبات مشکلی نداشته باشیم،در حال حاضر تنها فرودگاه های مراکز استان ها دارای مرز بین المللی هستند.

وی تصریح کرد:در حال حاضر پروازهای حج و عتبات عالیات کاشان از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می شود،باتوجه به گرانی هزینه بلیط پرواز عتبات استقبال از پروازهای هوایی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: اگر فرودگاه کاشان و پروازهای خارجی به عتبات عالیات و حج و زیارت برقرار شود موجب تسهیل سفرهای زیارتی و آرامش خاطر بیشتر مسافران کاشانی می شود.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*