اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا .... شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .... یا عَلِیُ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ
۞ سرخط اخبار

سهراب سپهری شاعر سبزِ ایران زمین
کاشان به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود/ سهراب سپهری «شاعر سبز»
فعال حوزه گردشگری:

کاشان به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود/ سهراب سپهری «شاعر سبز»

فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه طبیعت بکر و زیبای کاشان و هنر و ادبیات این منطقه ناشناخته مانده است، گفت: «سهراب سپهری» را به عنوان «شاعر سبز» و کاشان را به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری می‌توان معرفی کرد.

اکبر رضوانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به عنوان «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، اظهار داشت: گردشگری سبز به هر آنچه که برگرفته از طبیعت است گفته می‌شود، وقتی صحبت از سبزی و سبزینگی به میان می‌آید، نمادهای طبیعت از کوه، جنگل، دشت و کویر، رود و دریا به نظر می‌آیند، وقتی هم با سفر و گشت و گذار و گردشگری تلفیق می‌شود باید بتوانیم سفر و گردشگری را با حفظ طبیعت و محیط زیست توسعه و ترویج دهیم، این مفهوم گردشگری پایدار و گردشگری سبز است.

کاشان به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود/ سهراب سپهری «شاعر سبز»+ فیلم
خانه تاریخی عامری در کاشان

کاشان فقط خانه‌های تاریخی نیست

فعال حوزه گردشگری افزود: کاشان از سه اقلیم کوه، کوهپایه و کویر تشکیل شده است، همیشه تا حرف کاشان پیش می‌آید فقط بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی و باغ فین، فرش و قالی دست‌باف که بسیار هم زیبا و مهم و ارزشمند هستند به ذهن متبادر می‌شود، در حالی که نباید فقط این طور باشد، طبیعت بکر و زیبای کاشان ناشناخته مانده و می‌تواند در کنار تاریخ و فرهنگ این منطقه خودنمایی کند و جاذبه گردشگری و مقصد هنردوستان و ادیبان و دوستداران طبیعت شود.

کاشان به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود/ سهراب سپهری «شاعر سبز»+ فیلم

سهراب سپهری شاعر سبزِ ایران زمین

رضوانیان به جایگاه سهراب سپهری در هنر و ادبیات کشور اشاره کرد و گفت: گردشگری هنری و ادبی در توسعه گردشگری کاشان می‌تواند جایگاه ویژه داشته باشد و شاخصه آن سهراب سپهری است، که می‌توانیم او را به عنوان شاعر سبز معرفی کنیم؛ محتوای همه اشعار سهراب و تابلوهای نقاشی او برگرفته از طبیعت است، اما متاسفانه در معرفی نشان (برند) کاشان به عنوان مقصد گردشگری هنری، گردشگری ادبی و گردشگری سبز کار نکردیم.

نایب رئیس پیشین جامعه حرفه‌ای بومگردی کشور خاطرنشان کرد: آثار نقاشی سهراب سپهری گران‌ترین تابلوهای نقاشی ایران است، اشعار او زبان‌زد خاص و عام است، اما در مورد معرفی کاشان به عنوان زادگاه این شاعر کار نکردیم، در همایش بزرگداشت روز جهانی گردشگری پیشنهاد کردم در سال ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ که به عنوان گردشگری سبز نام‌گذاری شده، با توجه به شاخصه سبزی که در آثار سهراب است، امسال از منظر گردشگری هنری و گردشگری ادبی به کاشان و سهراب سپهری بیشتر پرداخته شود و این منطقه به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود.

به گزارش ایرنا، سهراب سپهری متولد مهرماه ۱۳۰۷ از نام‌آوران ادب و هنر معاصر و ملقب «شاعر طبیعت» است؛ او دوران کودکی خود را در کاشان و دهه اول و دوم زندگی خود را با علم و هنر به‌سر آورد. دهه سوم زندگی‌ سهراب به تجربه‌اندوزی و سفر و دهه چهارم بیشتر در سفرهای دراز گذشت. در این دوره بود که بارها و بارها به‌: ژاپن‌، فرانسه‌، ایتالیا، هندوستان‌، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای شرق و غرب جهان سفر کرد.

انتشار دو شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» و نیز مجموعه‌ شعر «حجم سبز» از افتخارات این شاعر بلندآوازه است. زندگی سهراب سپهری، پس از ۵۲ سال در اردیبهشت ۱۳۵۹ با بیماری سرطان به پایان رسید و آرامگاهش در آستان امامزاده سلطان‌علی بن محمد باقر در مشهد اردهال کاشان است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*